Organizaţia Salvaţi Copiii atrage atenţia asupra potenţialului impact negativ pe care timpul petrecut pe Internet îl poate avea asupra sănătăţii emoţionale a copiilor
Mai mult de un sfert (27,3%) dintre copiii din România petrec peste şase ore online, dacă sunt într-o zi de şcoală, iar procentul acestora creşte la 48,3%, dacă sunt într-o zi de final de săptămână sau de vacanţă, o arată datele Studiului privind utilizarea Internetului de către copii, realizat de Salvaţi Copiii, în cadrul proiectului Ora de Net.
Citeste şi: Autismul virtual explicat de către psihologul Marius Teodor Zamfir
„Comparativ cu rezultatele unui studiu similar, realizat de Salvaţi Copiii în 2015, se remarcă o creştere a timpului petrecut de copii pe Internet şi a utilizării dispozitivelor mobile. Fără a subevalua impactul pozitiv al utilizării noilor tehnologii, sunt semne de îngrijorare atunci când un copil care petrece mult timp online începe să dezvolte o stare psiho-socială vulnerabilă”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv al Organizaţiei Salvaţi Copiii.
Astfel, copiii care se încadrează în categoriile menţionate mai sus spun că:
- sunt semnificativ mai nemulţumiţi de relaţia cu părinţii, prietenii şi profesorii, precum şi de viaţa lor din prezent;
- consideră într-o măsură semnificativ mai redusă că activităţile de zi cu zi au sens şi sunt mai puţin optimişti cu privire la viitor;
- afirmă că au fost mai puţin relaxaţi în ultimele două săptămâni şi sunt mai nemulţumiţi de deciziile luate.
Prezenţa sporită în mediul online atrage în mod direct şi expunerea la riscuri:
- 54% dintre copii afirmând că au fost deranjaţi sau supăraţi de către alte persoane pe Internet;
- 61% dintre respondenţi spun că s-au simţit inconfortabil ca urmare a ceva văzut pe Internet, semnificativ mai multe fete şi elevi de liceu.
În acelaşi timp, Internetul reprezintă o resursă, fiind folosit de către copii pentru a învaţa lucruri noi, a-şi consolida cunoştinţele şi a-şi dezvolta abilităţile.
Întrebaţi ce anume le place să înveţe în timpul petrecut pe Internet, majoritatea copiilor menţionează lucruri care îi pasionează, despre care nu se vorbeşte la şcoală şi care au o aplicabilitate în viaţa reală. Caracterul interactiv al informaţiei, posibilitatea de a folosi suport video sau audio şi faptul că este facil reprezintă principalele motivaţii pentru care copiii aleg să înveţe online.