Perioadele de timp petrecute de copii în faţa ecranelor televizorului sau computerului le pot afecta negativ procesul de dezvoltare, sugerează o cercetare recentă, citată de Press Association.
Un studiu efectuat pe un număr de 2.400 de copii din Canada a descoperit că perioadele mari de timp petrecute de aceştia în faţa ecranelor au fost asociate cu scoruri mici obţinute la teste ”de referinţă” concepute pentru evaluarea capacităţilor de comunicare, de rezolvare a problemelor, a aptitudinilor interpersonale şi a coordonării fizice.
Citeste şi: Autismul virtual explicat de către psihologul Marius Teodor Zamfir
Timpul dedicat ecranelor de copiii cu vârste de doi sau trei ani a avut un efect negativ asupra performanţelor obţinute de aceştia la trei şi cinci ani.
Studiul a relevat că, în general, copiii de doi ani petreceau în faţa ecranelor, în medie, 17,09 ore pe săptămână, cei de trei ani se uitau la ecrane 24,99 ore pe săptămână, iar cei de cinci ani au dedicat ecranelor 10,85 de ore pe săptămână.
Aceasta este o activitate sedentară, ce reduce timpul petrecut mergând pe jos sau alergând, ceea ce poate întârzia dezvoltarea abilităţilor motorii. Totodată, poate limita oportunităţile copiilor de a avea interacţiuni ”esenţiale” verbale şi non-verbale cu cei care au grijă de ei, au explicat cercetătorii.
Până la momentul în care încep şcoala, un sfert dintre copii prezintă un anumit nivel de deficienţă sau de întârziere în dezvoltarea limbajului, a comunicării, a abilităţilor motorii şi a ”sănătăţii socio-emoţionale”, potrivit echipei condusă de doctor Sheri Madigan de la Universitatea din Calgary.
Cercetătorii au subliniat că dezvoltarea copiilor ”se desfăşoară rapid în primii cinci ani de viaţă”.
”În timp ce se uită la ecrane copiii mici ar putea rata oportunităţi importante de a pune în practică şi de a stăpâni abilităţi interpersonale, motorii şi de comunicare”, au subliniat oamenii de ştiinţă.