Deși piața serviciilor medicale stomatologice este deja de mai mulți ani într-o puternică expansiune, atât în ce privește numărul de clinici stomatologice și cabinete de profil, cât și din punctul de vedere al cifrei de afaceri, România se află în coada clasamentelor privind consumul pastei de dinţi pe cap de locuitor sau numărul consultaţiilor stomatologice anuale. Raportat la populația sa, România este pe primul loc în lume ca număr de absolvenţi ai facultăţilor de medicină. Cu toate acestea, piața medicinei stomatologice crește cu 20% anual doar pe baza recomandărilor, și are potențial de creștere de până la 100% în fiecare an, în condițiile unui management corect și al unui marketing foarte coerent, consideră dr. Ionuț Leahu, devenit celebru ca fiind cel mai tânăr medic-antreprenor care, în doar câțiva ani de la absolvirea facultății, a reușit să transforme un mic împrumut într-un lanț de clinici stomatologice cu o cifră de afaceri impresionantă.
Viziunea acestuia este aparent simplă. Dr. Leahu dorește să-și facă pacienții fericiți.
”În cele din urmă, pacientul vrea vizite cât mai puține la dentist, costuri mai mici. Vrea să știe ce îl așteaptă, vrea să fie cât mai bine informat și vrea o persoană de contact. În condițiile în care nimeni nu mai crede că un singur medic poate trata singur toate problemele unui pacient, acesta vrea ca cineva să fie responsabil de el. Dacă reușești să te menții în misiunea ta de a oferi o experiență excelentă pacientului și sănătate reală, atunci reușești să vindeci un sistem”, a declarat dr. Ionuț Leahu.
Facultățile însă nu pregătesc studenții pentru a ieși pe piața extrem de competitivă din domeniu. Studenții ies de pe băncile facultăților înarmați cu o serie de cunoștințe valoroase, dar mai puțin despre cum ar putea să le și monetizeze.
”Cum facem pacienții fericiți? Cu o stomatologie modernă, care înseamnă sănătate reală, în loc de sănătate aparentă. Sănătate reală este să mergem până la capăt, să oferim o experiență excelentă pacientului. Omul să se simtă bine când este tratat la noi, și să necesite un număr cât mai mic de vizite, pentru că nimănui nu-i place să meargă la dentist. Clinica cu 2 scaune nu poate să ofere sănătate reală. Sunt cabinete cu un scaun care reușesc să câștige cam 1000 de euro lunar fără să taie bonuri la pacienți. Cât credeți că va mai funcționa asta în România? La un moment dat și statul nostru va funcționa ca un stat de drept. Interesul meu este ca toți dentiștii să-și găsească un loc de muncă în România, să-și facă profesia și să nu fie fugăriți de ANAF în Franța”, a subliniat dr. Ionuț Leahu.
Soluția găsită de tânărul medic-antreprenor a fost clinica cu 8 scaune, unde pacientul găsește toți specialiștii de care are nevoie, unde pot fi tratate multidisciplinar cazurile complexe, și unde tinerii absolvenți pot fi incluși în programe accelerate de specializare.
Un model pare-se de succes, judecând după parcursul documentat al clinicilor dr. Leahu. În ce măsură este el însă multiplicabil, și aplicabil la tinerii studenți?
”Noi pariem pe chestia asta. Ne dublăm numărul de clinici în acest an, iar obiectivul pentru anul viitor este să avem un lanț de 18 clinici în toată țara. În plus, o să dăm drumul la franciza Dr. Leahu. Nu am lansat-o încă oficial, momentan lucrăm cu o companie care ne consultă pe partea de franciză, urmează să punem tot conținutul acesta într-un format digerabil”, a declarat invitatul în premieră pentru Ziar Medical.
Deși acest ”one stop shop” pare să fie soluția optimă pentru pacienți, fiind singura capabilă să ofere o experiență excelentă, se pune întrebarea dacă aceste costuri de timp și know-how alocate fiecărui pacient în parte nu se traduc în costuri financiare crescute. Dr. Ionuț Leahu consideră că nu.
”Având multe scaune și mulți specialiști, fiecare pacient beneficiază de tot timpul de care are nevoie. Costurile de timp crescute se compensează însă cu scăderea costurilor de achiziție de materiale și tehnologie, fiind achiziționate volume mult mai mari”, a explicat dr. Leahu.
După aproximativ 20.000 de pacienți cunoscuți personal, ca medic, după tot atâtea povești nefericite, medicul consideră că starea deplorabilă a danturii românilor nu este cauzată de costurile considerate de mulți ridicate, ci de educația precară din domeniu. Cine ar trebui să facă însă această educație? Statul ar trebui, dar nu o face, afirmă ferm dr. Leahu.
”Momentan o facem noi. Avem emisiuni la câteva televiziuni, facem tot posibilul ca informațiile corecte să ajungă la pacienți”, a subliniat medicul.
Totuși, oricât ar fi de succes modelul prezentat de lector, de unde ar putea avea tinerii medici resurse pentru astfel de dezvoltare, pentru a rămâne în țară și a lucra pentru pacienții români, care au mare nevoie?
”Poți să lucrezi într-o astfel de clinică. Nu trebuie să fie a ta. Sau vă strângeți mai mulți medici laolaltă și creați o comunitate. Managementul de clinică nu are a face cu medicina. Dacă vreți să le faceți ambele, trebuie să muncești ca un câine. Facultatea nu pregătește pentru asta, și e clar mult mai eficient să înveți din greșelile altora”, a mai spus dr. Leahu.
Dr. Ionuț Leahu, specialist în implantologie orală, a fost unul dintre lectorii celei de-a cincea ediții a Simpozionului Științific OSMDentis, eveniment de înaltă ținută științifică, organizat de Organizaţia Studenţească de Medicină Dentară de la Facultatea de Medicină Dentară din cadrul Universității de Medicină și Farmacie (UMF) din Târgu-Mureș. Simpozionul s-a desfășurat la UMF, în perioada 1-3 martie. La Simpozion au participat o serie de nume remarcabile ale stomatologiei din Cluj, Arad, București, Brașov, precum și invitați din afara țării.
În ce îl privește pe dr. Ionuț Leahu, acesta susține că viziunea sa este înființarea unei rețele care să fie pe viitor standardul industriei stomatologice. Și pacienți fericiți.