Ce spun studenții despre examenul de intrare în rezidențiat din 2022

La final de noiembrie 2022, a avut loc examenul de intrare în rezidențiat, la care s-au înscris peste 10.300 de absolvenţi ai facultăţilor de medicină, medicină dentară şi farmacie din țară.

Concursul s-a desfășurat în şase centre universitare medicale: Bucureşti, Cluj-Napoca, Craiova, Iaşi, Târgu Mureş şi Timişoara.

În funcție de cele trei domenii de pregătire, au fost alocate 4.734 locuri şi posturi pentru domeniul medicină, 621 locuri pentru domeniul medicină dentară şi 511 locuri şi posturi pentru domeniul farmacie, conform Ministerului Sănătății.

Procesul de repartizare a specializărilor s-a desfășurat pe parcursul a trei zile și s-a încheiat ieri, în data de 29.11.2022, fiecare absolvent având datoria de a se prezenta la unul dintre cele 12 centre de pregătire din țară.

- Articolul continua mai jos-

Ziar Medical a luat contact cu câțiva studenți din diferite centre universitare ale țării, pentru a le afla părerea referitoare la unul dintre cele mai importante examene din cariera lor de viitori medici.

Dr. Vlădică Miruna a susținut proba pentru intrare în rezidențiat în București, iar în urma repartițiilor, este în prezent medic rezident endocrinolog.

  • Aceasta ne-a declarat faptul că „În anul 2022, examenul de rezidențiat a prezentat un grad foarte mare de dificultate, mai mare față de anul precedent. La examen s-au regăsit mai multe grile unde trebuiau memorate procente, doze și scheme de tratament la diverse boli, unde fiecare cifră și unitate de măsură contează. Dacă în anul precedent accentul a căzut mai ales pe capitolul de cardiologie, anul acesta capitole precum ortopedia, otolaringologia și urologia au avut considerabil mai multe grile față de 2021”.

Au existat și în acest an inconveniente față de metoda de desfășurare a examenului. Dr Florin Lungu, absolvent în Cluj-Napoca și actual medic rezident psihiatru ne-a mărturisit următoarele:

  • „Nu a existat un răspuns clar în legătură cu permiterea sau nu a posesiei unui ceas mecanic de mână. Unele centre permițând candidaților să susțină concursul doar dacă ceasul este depozitat împreună cu restul lucrurilor personale, iar alte centre permit păstrarea ceasului pe tot parcursul concursului.

O altă chestiune adusă în discuție a fost problema digitalizării:

  • „În sistemul clasic aproximativ 1/4 din timpul alocat desfășurării concursului este pierdută, deoarece trebuie să umplem elipse. Dacă am susține acest Concurs pe tabletă, pe o platforma special gândită pentru astfel de examene, concurenții ar avea timp suficient să gândească întrebările la care nu sunt 100% convinși dacă răspunsul este sau nu corect. Platforma ar permite generarea punctajului imediat ce concurentul a terminat examenul și în același timp s-ar putea genera un clasament la nivel național în cateva minute de la finalizarea Concursului”.

În ceea ce privește perioada optimă de pregătire pentru acest examen, Dr. Diana Budescu, absolventă în Iași și medic rezident pediatru ne-a declarat faptul că:

  • „Materia este foarte multă și necesită un timp de pregătire, din punctul meu de vedere, de aproximativ 8 luni pentru un rezultat de peste 850 puncte”.

Aceasta mai spune faptul că stresul atinge cote maxime în această perioadă, de aceea ar fi bine ca studenții din anul 6 să apeleze la consilierea unui psiholog pentru a reuși să managerieze mai bine întreaga situație.

- Articolul continua mai jos-

Dr. Andreea Buzdugan, absolventă în Târgu-Mureș și medic rezident diabet zaharat, nutriție și boli metabolice, ne-a mai împărtășit următoarele:

  • „A fost o perioadă extrem de grea, am uitat că am familie, logodnic și prieteni. Pentru mine a fost aproape imposibil să păstrez un echilibru între viața profesională și socială, în special în ultimele luni de pregătire. Ce i-aș sfătui pe cei care vor trece prin acest examen este să se organizeze din timpul anului universitar cu învățatul, să-și creeze o rutină, motivația este nefolositoare, pentru că ea nu ne va însoți întotdeauna în acest drum greu, dar nu imposibil spre succes”.

Procesul de repartizare la rezidențiat a fost, și în acest an, unul bine pus la punct. Studenții se prezintă la unul dintre cele 12 centre din țară, iar în săli se intră în urma punctajelor obținute. În prima zi își aleg în general primii 1000 de candidați, iar ritmul de mers este de aproximativ 200 de absolvenți/oră.

Dr. Florin Lungu ne-a relatat faptul că:

  • „Ajunși în sala în care se desfășoară repartiția, cu aproximativ 30 de minuute înainte de a urma să alegem, suntem chemați de către șeful comisiei pentru a-i comunica opțiunea dorită. În cele 30 min care urmează avem dreptul să ne răzgândim și să alegem altceva, anunțând șeful comisiei despre noua opțiune”.

Am întrebat studenții absolvenți și care sunt perspectivele celor care nu intră în rezidențiat, iar aceștia ne-au declarat faptul că o opțiune este susținerea concursului în sesiunea viitoare, aplicarea pentru un post în funcția de reprezentant medical sau continuarea pregătirii în altă țară.

  • Dr. Vlădică Miruna ne-a mai precizat faptul că „Pe moment în România nu există o soluție clară la această problemă. Însă în țări precum America, există un program pe nume “SOAP” (Post-Match Supplemental Offer and Acceptance Program) pentru cei care nu au primit un loc la rezidențiat prin sistemul lor (Match System)”.

Cele mai vânate specializări au fost și în acest an Radiologia și Imagistica Medicală, Cardiologia și Dermatovenerologia.

În urma procesului de repartiție din acest an, Ministerul Sănătății a anunțat aici faptul că ia în considerare organizarea unui nou concurs de rezidențiat în prima jumătate a anului 2023 pentru cele 628 de locuri și posturi rămase neocupate.

-Articolul continua mai jos-

Categoria specialităților rămase deficitare sunt: medicină de urgență, medicină de familie, ATI, neonatologie, specialități chirugicale pediatrice, sănătate publică și management, epidemiologie, microbiologie medicală etc.

Absolvenții acestei promoții s-au gândit și la generațiile viitoare care se vor prezenta la acest concurs.

Astfel, Dr. Vlădică Miruna a ținut să transmită candidaților de anul viitor, următoarele:

  • „Recomand să facă cât mai multe grile și neapărat să facă simulări pentru a se obișnui cu atmosfera de examen. De asemenea, recomand să-și facă fie fișe fie cartonașe cu informațiile mai importante sau pe care le consideră mai relevante, și să le repete cât mai des pentru a le reține. Este util să selecteze toate tabelele din cărți și să repete informația din ele spațiat, la un interval de 2-3 săptămâni (într-un caz ideal). Din păcate mereu se fac întrebări din tabele, așa că acestea trebuie știute neapărat. Nu în ultimul rând, le urez mult succes și mult spor la învățat tuturor!”
Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, 👇 dă-ne un like. 💖

Articole recomandate

Recomandari