fbpx

Cofeina – cât de multă e prea multă?

Cofeina are, cu siguranță, avantajele ei, cu beneficii dovedite, dar poate pune și anumite probleme. Băuturile care conțin cofeină, în special cafeaua și ceaiul, sunt foarte apreciate la nivel mondial și au numeroase semnificații culturale, sociale dar și personale pentru foarte mulți oameni.

Dacă te bazezi pe cofeină pentru a te trezi de-a binelea și a te menține treaz, nu ești singur. Milioane de oameni se bazează pe cofeină în fiecare zi pentru a rămâne în alertă, pentru a-și îmbunătăți concentrarea și a-și spori capacitatea de îndeplinire a activităților cotidiene.

Dar cât de multă cofeină este prea multă și când e cazul să fim atenți, să ținem sub control sau chiar să reducem consumul?

Cât de multă cofeină e prea multă?

Până la 400 de miligrame de cofeină pe zi pare a fi o cantitate sigură pentru majoritatea adulților sănătoși. Aceasta este aproximativ cantitatea de cofeină din patru căni de cafea, 10 cutii de cola sau două băuturi „energizante”. Este important totuși să ținem cont de faptul că conținutul real de cofeină din băuturi variază foarte mult, în special între băuturile energizante.

- Articolul continua mai jos-

Cofeina în stare pură, sub formă de pulbere sau lichidă, poate furniza niveluri toxice de cofeină, avertizează specialiștii. Doar o linguriță de cofeină sub formă de pudră echivalează cu aproximativ 28 de cești de cafea. Asemenea niveluri ridicate de cofeină pot cauza probleme grave de sănătate și posibil chiar deces.

Deși consumul de cofeină poate fi sigur pentru adulți, nu este o idee bună ca aceasta să fie consumată copii. Adolescenții și adulții tineri trebuie să fie atenționați cu privire la consumul excesiv de cofeină și la amestecarea cofeinei cu alcool și alte droguri.

Femeile care sunt însărcinate sau care încearcă să rămână însărcinate și cele care alăptează ar trebui să discute cu medicii lor despre limitarea consumului de cofeină la mai puțin de 200 mg pe zi.

Chiar și în rândul adulților sănătoși, consumul intens de cofeină poate provoca reacții adverse neplăcute. Iar cofeina poate să nu fie o alegere bună pentru persoanele care sunt foarte sensibile la efectele sale sau care iau anumite medicamente.

În anumite cazuri, este necesară reducerea consumului de cofeină pentru menținerea unei stări optime de sănătate și bunăstare.

Când se recomandă reducerea consumului de cofeină

  • Bei mai mult de 4 cafele pe zi

Ia în considerare reducerea consumului de cofeină dacă obișnuiești să bei mai mult de 4 cafele pe zi sau alte băuturi ce conțin echivalentul în cofeină, și ai următoarele simptome și reacții adverse:

  • Durere de cap
  • Insomnie
  • Agitație
  • Iritabilitate
  • Urinarea frecventă sau incapacitatea de a controla urinarea
  • Bătăi rapide ale inimii
  • Tremor muscular
  • Chiar și puțină cofeină îți schimbă starea
- Articolul continua mai jos-

Unii oameni sunt mai sensibili la cofeină decât alții. Dacă ești susceptibil la reacții adverse la cofeină, chiar și cantitățile mici îți pot provoca efecte nedorite, cum ar fi agitația, nervozitatea și problemele de somn.

Modul în care reacționăm la cofeină poate fi determinat în parte de cât de multă cofeină suntem obișnuiți să consumăm. Persoanele care nu consumă cofeină în mod regulat tind să fie mai sensibile la efectele acesteia.

  • Nu dormi suficient

Cofeina, mai ales dacă este consumată în a doua parte a zilei, poate interfera cu somnul. Chiar și perioadele scurte de somn pierdut se pot acumula și pot perturba vigilența și performanța generală din timpul zilei.

Utilizarea cofeinei pentru a masca lipsa de somn poate crea un ciclu nedorit. De exemplu, consumi băuturi care conțin cofeină, deoarece întâmpini probleme în a rămâne treaz în timpul zilei. Dar cofeina te împiedică de asemenea să adormi noaptea, scurtând durata de somn.

  • Iei medicamente sau suplimente

Unele medicamente și suplimente pe bază de plante pot interacționa cu cofeina. Acestea includ, dar nu se limitează la:

  • Efedrină. Amestecarea cofeinei cu acest medicament – care este utilizat în decongestionante – poate crește riscul de hipertensiune arterială, atac de cord, accident vascular cerebral sau convulsii.
  • Teofilină. Acest medicament, folosit pentru a deschide căile respiratorii bronșice, tinde să aibă unele efecte asemănătoare cofeinei. Deci, administrarea împreună cu cofeină ar putea crește efectele adverse ale cofeinei, cum ar fi greața și palpitațiile la nivelul inimii.
  • Acest supliment pe bază de plante, care este uneori folosit pentru a preveni răcelile sau alte infecții, poate crește concentrația de cofeină din sânge și poate accentua efectele neplăcute ale cofeinei.

Cum reducem consumul de cofeină?

Indiferent dacă este pentru unul dintre motivele de mai sus sau pentru că te gândești pur și simplu să reduci cheltuielile pentru băuturile ce conțin cofeină, limitarea consumului de cofeină poate fi o provocare.

-Articolul continua mai jos-

O scădere bruscă a cantității de cofeină pe care o consumăm poate provoca simptome de sevraj, cum ar fi dureri de cap, oboseală, iritabilitate, dificultăți de concentrare și menținere a atenției. Din fericire, aceste simptome sunt de obicei ușoare și se ameliorează după câteva zile.

Sfaturi pentru limitarea consumului de cofeină

  • Notează cantitățile. Începe prin a observa cantitatea de cofeină pe care o obții din alimente și băuturi, inclusiv din băuturile energizante. Citește cu atenție etichetele. Reține că estimarea ta poate fi puțin scăzută, deoarece unele alimente sau băuturi care conțin cofeină nu o listează ca atare.
  • Redu cantitatea treptat. De exemplu, bea cu un pahar de suc mai puțin sau bea o ceașcă mai mică de cafea în fiecare zi. Evită pe cât posibil să consumi băuturi ce conțin cofeină în a doua parte a zilei. Acest lucru îți va ajuta corpul să se obișnuiască cu nivelurile scăzute de cofeină și să diminueze efectele potențiale de sevraj.
  • Încearcă băuturi decofeinizate. Cele mai multe băuturi decofeinizate arată și au gustul la fel ca și omoloagele lor cu cofeină.
  • Scurtează timpul de preparare sau folosește plante. Când prepari ceai, lasă plicul sau infuzorul în apă pentru mai puțin timp. Acest lucru reduce conținutul de cofeină al băuturii. Sau optează pentru ceaiuri din plante care nu conțin cofeină.
  • Verifică etichetele și prospectele. Unele analgezice eliberate fără prescripție medicală conțin cofeină. Cere în schimb de la farmacie analgezice fără cofeină.

Ce trebuie să reții

Dacă ești ca majoritatea adulților, cofeina face parte din rutina ta zilnică. De obicei, aceasta nu va determina o problemă de sănătate. Dar acordă totuși atenție pentru posibilele efecte secundare ale cofeinei și fii gata să reduci cantitatea consumată dacă este necesar.

Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, 👇 dă-ne un like. 💖

Articole recomandate

Recomandari

Cele mai citite articole în ultima săptămână