Colesterolul, inamicul vaselor de sânge

Colesterolul (substanță „grasă“) pentru a putea fi transportat în sânge, este legat în ficat de niște proteine transportoare. Combinația care se formează poartă denumirea de lipoproteine. Există mai multe tipuri de lipoproteine. Cu importanță practică
sunt două dintre ele:

HDL, numit și colesterolul „bun“, transportă colesterolul din diverse părți ale organismului înapoi la ficat, ceea ce duce la înlăturarea lui din organism, deci la protejarea vasului de sânge.

LDL, numit și colesterolul „rău“, transportă cea mai mare parte a colesterolului în sânge și
reprezintă sursa pentru formarea leziunilor aterosclerotice ce duc la îngustarea vasului de sânge.

Cum știți dacă aveți colesterol crescut?

Colesterolul crescut nu produce simptome (nu dă dureri de cap, greață, amețeală sau alt disconfort). Puteți afla dacă aveți colesterolul crescut numai după ce verificați valorile acestuia printr-o analiză de sânge.

- Articolul continua mai jos-masca medicala

Dacă sunteți supraponderal (gras), sedentar (nu faceți o activitate fizică regulată), aveți o alimentație nesănătoasă (cu multe grăsimi ți puține legume și fructe), sunteți vârstnic sau rudele de sânge au valori crescute ale colesterolului, atunci și riscul dumneavoastră de a avea dislipidemie este mai mare. Atenție însă! Și persoanele slabe sau tinere pot avea colesterol crescut.

Ce trebuie să faceți dacă aveți colesterolul crescut?

Primul lucru pe care trebuie să-l faceți este să vă modificați stilul de viață.
Ce înseamnă modificarea stilului de viață? Înseamnă să luați o serie de măsuri care s-au dovedit de-a lungul timpului că ajută în prevenirea bolilor cardiovasculare.
Fumați?
Lăsați-vă de fumat! Fumatul scade HDL colesterolul, adică colesterolul bun.

Mâncați alimente bogate în grăsimi?

Trebuie să înlocuiți grăsimile rele cu grăsimi bune și să consumați cât mai multe fructe și legume!

Grăsimi rele: carne grasă de porc, miel, vită ; pielița de la pui; untura de porc/pasare, unt, lapte sau preparate din lapte integral, margarină, biscuiți; cartofi prăjiți; mâncare de fast-food; chipsuri; prăjiturele; pâine albă.

Este important !
• Să știți câte calorii mâncați. Pentru asta verificați etichetele produselor pe care le cumpărați și vedeți câte calorii conțin.

- Articolul continua mai jos-

• Să mâncași sărac în grăsimi rele (ele reprezinte sub 7% din totalul de calorii).
• Să mâncați cât mai multe fructe și legume. Consumați cereale, paste, orez și pâine integrală. Aceste produse conțin vitamine, uleiuri bune pentru organism și fibre. Există fibre
solubile (care ajută la scăderea colesterolului) care provin din orez, mazăre, fasole, citrice, pulpa mărului, căpșune; și fibre.

• Să știți că mai sănătoase sunt fructele proaspete decât sucurile naturale (prin prelucrare se pierd fibrele; sucurile cresc glicemia mai brutal).
• Să mâncați pește, pui (fără pieliță), carne slabă.
• S` preparați mâncarea prin fierbere, la cuptor cu puțin ulei, la microunde sau la grătar. Evitați prăjitul alimentelor în tigaie, cu mult ulei.
• Să mâncați lapte degresat (1% grăsime) și produse din lapte degresat, iaurt în loc de smântână.
• Să încercați să slăbiți progresiv.

Citește mai multe pe Ghidul Pacientului

Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, 👇 dă-ne un like. 💖

Articole recomandate

Recomandari

Cele mai citite articole în ultima săptămână