UNICEF a lansat o nouă campanie internaţională, #VaccinesWork, pentru a evidenţia, în rândul părinţilor şi al publicului larg utilizator de reţele de socializare, eficienţa şi siguranţa vaccinurilor.
Campania #VaccinesWork (#VaccinurileFuncţionează) face parte din Săptămâna Mondială a Imunizării marcată în perioada 24-30 aprilie pentru a răspândi mesajul că împreună, comunităţile, inclusiv părinţii, pot proteja toţi copiii prin vaccinare.
„Ne dorim ca #VaccinesWork să devină o campanie virală”, a spus Robin Nandy, Responsabilul de Imunizare al UNICEF. „Vaccinurile sunt sigure şi salvează vieţi. Această campanie este o şansă de a arăta lumii că reţelele de socializare pot reprezenta o forţă majoră pentru schimbare, oferindu-le părinţilor informaţii de încredere privind vaccinurile.”
Hastagul #VaccinesWork a fost folosit de-a lungul timpului pentru a-i reuni în mediul online pe susţinătorii imunizării. În acest an, UNICEF în parteneriat cu Bill & Melinda Gates Foundation (Fundaţia Bill & Melinda Gates), Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) şi Gavi, the Vaccine Alliance (Gavi, Alianţa pentru Vaccinuri) întreprind demersuri pentru a creşte rata imunizării. În luna aprilie Fundaţia Bill & Melinda Gates va dona câte 1 dolar pentru UNICEF pentru fiecare Like sau Share a postărilor care conţin hashtagul #VaccinesWork, până la 1 milion de dolari, pentru a se asigura că toţi copiii pot beneficia de vaccinurile care le pot salva viaţa.
Vaccinurile salvează până la 3 milioane de vieţi anual, protejând copiii de boli potenţial mortale, foarte contagioase, precum rujeola, pneumonia, holera şi difteria.
Datorită vaccinurilor, numărul persoanelor care au decedat din cauza rujeolei între anii 2000 şi 2017 a scăzut, iar poliomielita este pe cale de a fi eradicată. Vaccinurile reprezintă unul dintre cele mai eficiente instrumente medicale inventate vreodată din punct de vedere al costurilor. Luând în considerare valoarea economică şi socială mai largă a prevenirii decesului şi a dizabilităţilor, fiecare 1 dolar cheltuit în scopul imunizării copiilor aduce un profit de până la 44 de dolari.
Campania face parte dintr-o serie de evenimente internaţionale desfăşurate pe parcursul unei săptămâni cu tema Protejaţi împreună: Vaccinurile funcţionează, care îi pune în valoare pe Eroii Vaccinurilor – de la părinţi şi membri ai comunităţii până la personalul medical şi persoanele inovatoare.
În 2017, aproximativ 1.5 milioane de copii au murit din cauza unor boli prevenibile prin vaccinare. Deşi, adesea, acest lucru se datorează lipsei de acces la vaccinuri, în unele ţări, familiile amână sau refuză vaccinarea copiilor lor pentru că, fie nu au acces la informaţii legate de vaccinuri, fie sunt sceptici. Această situaţie a dus la izbucnirea mai multor epidemii, inclusiv la creşterea alarmantă a cazurilor de rujeolă, în special în ţările cu venituri mai mari. Neîncrederea privind vaccinurile manifestată pe platformele digitale şi de socializare reprezintă unul dintre factorii care au dus la dezvoltarea acestei tendinţe.
De aceea, piesa centrală a campaniei UNICEF, este un film animat de 60 de secunde numit „Dangers,” (Pericole) care, împreună cu animaţii pentru postări şi postere în mediul online, se bazează pe ideea că, prin natura lor, copiii sunt temerari şi se pun mereu în pericol. Disponibil printre altele în arabă, chineză, filipineză, franceză, hindi, română, rusă şi spaniolă, videoclipul arată că, deşi părinţii nu pot preveni toate pericolele peste care dau copiii, vaccinarea îi poate ocroti de cele care ajung în organismul lor.