Copiii cu autism își vor dezvolta înclinațiile spre artă sau IT

Copiii cu autism vor avea ocazia să își cultive înclinațiile pentru artă sau IT. 30 de copii vor participa la un proiect pilot.

Prospect Tech&Art Lab este un proiect pilot, prin care timp de 10 luni se descoperă şi dezvoltă inclinaţiile pentru artă sau/şi IT la 30 de copii cu autism (vârsta 10-18 ani), care au arătat interes pentru aceste domenii sau au abilităţi.

Proiectul este fundaţia pe care se ca crea un program al asociaţiei de educaţie non-formala şi pre-profesionala prin artă şi IT. Pregătire pentru viaţa de după absolvire.

În proiect copiii cu autism vor participa săptămânal la ateliere de artă sau IT, în funcţie de motivaţie, înclinaţii şi abilităţi în aceste două domenii. Atelierele vor fi ţinute de un specialist în art terapie şi unul în IT. Cu sprijinul unui psiholog cu experienţă în lucrul cu persoane cu autism şi al unor voluntari de la facultăţile de profil (psihologie, psihopedagogie specială, pedagogie, artă). Aceștia vor avea ocazia să pună în practică teoria învăţată şi să înţeleagă cum să adapteze mediul de învăţare, activităţile. Să folosească cele mai eficiente strategii şi metode în educarea elevilor cu autism.

La ateliere vor participa şi 20 de elevi tipici. Aceștia vor învăţa să îi cunoască şi înţeleagă mai bine pe copiii cu autism. Să îi sprijine mai eficient. Pe de altă parte au posibilitatea de a-şi dezvolta ei înşişi inclinaţiile artistice sau de IT. Să se cunoască mai bine pe ei înşişi, să se pregătească mai bine pentru viaţă.

- Articolul continua mai jos-

Beneficiari ai proiectului sunt şi 20 de profesionişti din sistemul educaţional care lucrează cu copii cu cerinţe educaţionale speciale – psihologi, consilieri şcolari, profesori de sprijin, profesori de arte, IT. Aceștia vor participa la workshopuri tematice, dar şi că voluntari la ateliere. Prin proiect, ei au prilejul să îşi dezvolte competentele în lucrul cu copiii cu autism. Ulterior să îşi poată adapta mai bine intervenţia la nevoile educaţionale ale acestora.

„În România, un copil cu o tulburare din spectrul autismului (TSA) poate merge la o şcoală specială sau la o şcoală de masă, conform legii educaţiei naţionale şi a legslatiei secundare subsecvente.

Faptul că există cadrul legislativ declarativ pro incluziune, accesul pentru copiii cu autism în şcoli de masă nu presupune automat şi educaţie şcolară sau extraşcolara adaptată nevoilor acestora şi succes după abolvire. Fără a fi stimulat şi sprijinit corespunzător în clasă, experienţa de învăţare nu va fi relevantă pentru el. Nu îşi va putea atinge întregul potenţial. Mai mult, se poate confrunta şi cu bullying-ul din partea colegilor. Acest lucru ar spori şi mai mult marginalizarea, excluziunea, stima de sine scăzută, apariţia sau adâncirea anxietăţii, depresiei s.a..

Copilul are nevoie de profesionişti care să aibă abilităţi şi comptente speciale în educarea elevilor cu autism. Șansele de incluziune în şcoală şi după absolvire să existe cu adevărat. Are nevoie de un mediu educaţional, de comunicare şi relaţionare socială adaptat. De oportunităţi de învăţare nonformale adaptate. De asemenea, are nevoie de colegi care să îl intelegă, sprijine. Colegii informaţi despre cum percepe şi înţelege lumea o persoană cu autism, educaţi în spiritul empatiei şi al respectului pentru cei diferiţi de ei. Vor fi o resursă extrem de importantă în şcoala pentru copiii cu autism. Vor ajuta la succesul în şcoală şi în incluziunea post şcoală, în comunitate, a acestuia.

Bunele practici din alte ţări au arătat că în cazul copilului cu autism trebuie identificate şi cultivate în primul rând anumite înclinaţii şi interese, unde copilul poate performa bine, tocmai datorită unor particularităţi ale autismului.

De exemplu, persoanele cu TSA pot detecta foarte uşor discordantele într-un sistem. Există firme în alte ţări unde ei sunt angajaţi în testarea de softuri. În această muncă în care sunt mult mai eficienţi decât angajaţii tipici. Din experienţa altor ţări reiese că IT şi artă sunt domenii de ocupare şi angajare unde multe persoanele cu autism pot avea performante. Conform estimărilor noastre, în România mai puţin de 1% dintre elevii cu autism absolvenţi de şcoală sau facultate sunt angajaţi în domeniul de pregătire sau chiar în alte domenii. Deci, sistemul educaţional eşuează total în misiunea sa.

Sistemul de educaţie românesc are rareori o inteventie personalizata pentru fiecare copil. Menită să îi descopere aptitudinile, inclinaţiile, interesele şi să i le cultive. Acest lucru nu se întâmplă des nici în cazul elevilor tipici, cu atât mai puţin în cazul copiilor cu autism. Proiectul nostru va aduce o îmbunătăţire a situaţiei în cazul beneficiarilor direcţi şi indirecţi şi va aduce un model de bună practică. ” Liuba Iacoblev, manager proiect.

Te poate interesa și:

Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, 👇 dă-ne un like. 💖

Articole recomandate

Recomandari