Program pentru copiii cu autism în vederea integrării în sistemul şcolar

ATCA (Asociaţia de Terapie Comportamentală Aplicată), cu susţinerea Profi Food, a demarat proiectul Autism Solutions – Recuperare şi integrare care vizează cei 170 de copii cu tulburări din spectrul autist din cele două centre de terapie ale organizaţiei non-guvernamentale.

Proiectul îşi propune să ofere terapie neuropsihică comportamentală aplicată (ABA) gratuită pentru 15 copii cu autism cazuri sociale şi să dezvolte materiale educative pentru alţi 155 de copii cu autism în vederea integrării în societate şi în învăţământul de masă. Toţi cei 170 de copii sunt deja înscrişi pentru recuperare în cadrul ATCA.

Materialele incluse în kit-ul „EduKids TSA” îi vor ajuta pe beneficiarii direcţi să deprindă abilităţi specifice aferente unor arii de dezvoltare precum: atenţie, memorie, cogniţie, percepţie, emoţii şi relaţii sociale.

Pe termen lung, proiectul îşi propune să scadă nivelul problemelor neuropsihice pe care aceşti copii le întâmpină în viaţa de zi cu zi: incapacitatea de a comunica eficient cu persoanele din jur; greutăţile întâmpinate în socializarea cu copiii de vârsta lor sau în autonomia proprie; dificultăţi de a urmări şi a participa la activităţile din timpul orelor de curs; incapacitatea de a gestiona emoţii şi de a se reacţiona adecvat lor, dar şi cea de a dezvolta prietenii, de exemplu.

- Articolul continua mai jos-masca medicala

„Pentru mulţi este dificil de acceptat că aceşti copii nu pot să mănânce sau să se îmbrace singuri, să se joace adecvat, nu pot fi atenţi la la profesori sau la ce au de făcut în cadrul grupului de la şcoală. Tocmai de aceea, rolul acestui program este să îi ajute să se integreze în mediile sociale prin diminuarea simptomelor din spectrul autist, modelarea comportamentelor neadecvate, creşterea gradului de independenţă personală. Obiectivul este ca, prin lucrul intensiv timp de un an, cei mici să îşi îmbunătăţească cu 70% abilităţile cognitive, academice, sociale şi emoţionale faţă de situaţia prezentă”, a declarat Anca Dumitrescu, preşedinte ATCA şi primul specialist român acreditat internaţional în terapia ABA.

Kit-ul „EduKids TSA” conţine fişe educative dedicate dezvoltării unor abilităţi specifice (atenţie, memorie, cogniţie, percepţie, emoţii şi relaţii sociale); tokeni pentru recompensare în timpul sarcinilor; fişe de evaluare a aptitudinilor copiilor; fişe educaţionale destinate părinţilor şi un mic ghid de îndrumare pentru adulţi, prin care li se explica scopul fiecărei fişe şi li se oferă diverse tehnici de aplicat acasă, în relaţia cu copilul.

În cadrul acestui proiect, copiii au fost evaluaţi suplimentar, fiind urmărite în mod special comportamentele necesare pentru integrarea în învăţământul de masă. Fişele sunt concepute şi completate exclusiv de terapeuţi, cu ajutorul răspunsurilor părinţilor, dacă sau atunci când este cazul. Progresele sunt măsurate atât prin fişe de notare specifice integrării la şcoală, dezvoltate special în acest sens de specialiştii ATCA, cât şi în timpul simulărilor contextelor de şcoală, când copilul este lăsat să răspundă în mod natural, fără îndrumare din partea terapeutului. Fişele sunt aplicate copilului la intrarea în program, apoi la terminarea acestuia.

Conform unui studiu al ANPDCA (Autoritatea Naţională pentru Protecţia Copilului şi Adopţie) din 2015, în învăţământul de masă sunt integraţi 23.773 de copii cu dizabilităţi, în învăţământul special – 14.859, iar la domiciliu sunt şcolarizaţi alţi 1.083 de copii, în total 39.715 fiind încadraţi în învăţământ. Astfel, ponderea medie a copiilor cu dizabilităţi, şcolarizaţi pe ciclurile de învăţământ preşcolar, primar, gimnazial şi liceal din învăţământul de masă este de 36%. Din păcate, nu există o statistică oficială privind numărul copiilor cu dizabilităţi specifice spectrului autist.

- Articolul continua mai jos-
- Articolul continua mai jos-
Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, 👇 dă-ne un like. 💖

Articole recomandate

Recomandari

Cele mai citite articole în ultima săptămână