„60% din tehnica auto, adică din cele 15 autospeciale de intervenţie SMURD, are norma de casare depășită”, atrag atenția reprezentanții UPU – SMURD Cluj. Practic, există o singură ambulanță cu o vechime de șase ani în intervenție, restul au o vechime de la șapte ani în sus. Acestor neajunsuri li se adaugă și faptul că aparatura este la fel de învechită. Această situație influențează, uneori, timpul de intervenție, lucru care, în cazurile critice, poate afecta viața pacientului.
„60% din tehnica auto are norma de casare depășită”
Încă din 2015 reprezentanții ISU Cluj precizau că, în cazul în care nu se vor achiziționa ambulanțe noi, vor fi puși în imposibilitatea de a efectua misiunile. În 2017 au existat perioade lungi de timp în care aceste ambulanțe au fost defecte, neexistând fonduri pentru repararea lor și au fost zone descoperite, cu toate că s-au făcut eforturi foarte mari, atât din partea Ministerului de Interne – Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, cât și din partea Fundației pentru SMURD, filiala Cluj și a Fundației Naționale SMURD, care au alocat sume de bani pentru repararea a două ambulanțe SMURD și pentru echipamente medicale.
„La dotarea cu ambulanțe și cu tehnica de intervenție stăm prost, având în vedere faptul că 60% din tehnica auto are norma de casare depășită. La ambulanțe stăm cel mai prost, avem o singură ambulanță cu o vechime de șase ani în intervenție, restul sunt de la șapte ani în sus. Una dintre cauzele care au dus la scăderea intervențiilor față de anul 2016 a fost perioada îndelungată în care au fost stricate unele ambulanțe, nu am avut bani să le reparăm și, astfel, au fost zone care nu au fost acoperite de noi, ci de către Serviciul de Ambulanță Județean. Speranța noastră este că, la finalul acestui an, sau cât mai repede posibil, să avem câteva ambulanțe noi. Încercăm și prin alte căi de a sensibiliza unii sponsori, cu ghilimelele de rigoare, mă refer aici la Primăria Cluj-Napoca, de a încerca s achiziționăm o ambulanță în cursul acestui an și, în măsura în care se va finaliza acest aspect, cred că vom putea să „respirăm” mai bine”, a declarat, într-o conferință de presă, colonel Ion Moldovan, inspectorul şef al ISU Cluj.
Pe partea situațiilor de urgență, situația autospecialelor este la fel de grea ca și în anii precedenți; în 2017 au fost primite două mașini noi, dintre care, doar una pe partea de intervenție; restul au fost pentru suport logistic – un camion de intervenție cu cârlig și un container pentru intervenții în situații de risc crescut.
„Orice întârziere este în defavoarea pacientului!”
„Pentru pacient, mai ales în situațiile critice, contează fiecare secundă!”, precizează dr. Ursu Cristian, medic șef UPU-SMURD Cluj. Condiția critică în care se află ambulanțele pot influența timpul de intervenție, ceea ce, în unele cazuri, este extrem de important, chiar vital!
„Ne e din ce în ce mai greu să ne desfășurăm activitatea în condiții optime pentru că ambulanțele cu care lucrăm sunt vechi. (…) Cele mai mari probleme sunt legate de ambulanțele cu care lucrăm și de aparatura care se găsește în aceste ambulanțe. Sunt ambulanțe vechi, aparatura este la fel de veche; cele mai vechi cu care lucrăm sunt deja de 11 ani. Aparatura este la fel de veche și problemele apar atunci când te duci la un caz și pe drum îți dai seama că ambulanța nu mai merge, și ești obligat să anunți dispeceratul să trimită o altă resursă, ai ajuns la pacient, pornești cu pacientul către spital, la un moment dat, iar nu mai merge mașina și iar ești obligat să chemi altă resursă care să preia pacientul respectiv. În situații și mai grave, se defectează ambulanța și ai un pacient critic în mașină și atunci chiar ești într-o situație disperată! Au fost situații, unele hilare, în care a trebuit să solicităm echipaj care să ne preia pacientul pentru că nu ni se mai închidea ușa de la ambulanță și chiar exista pericolul să pierdem ușa respectivă până să ajungem la finalul intervenției. Pentru pacient, mai ales în situațiile critice, contează fiecare secundă! Tu te pornești către pacient, dispeceratul se bazează pe faptul că vei ajunge, la un moment, dat, anunță că nu mai poți, din condiții obiective, tehnice, sigur că pacientul respectiv va avea mai mult de așteptat până când o altă resursă va fi disponibilă și va prelua cazul respectiv. Poate există această resursă, poate nu! Orice întârziere este în defavoarea pacientului!”, a explicat dr. Ursu Cristian, medic șef UPU-SMURD Cluj.
„Banii din 2% pentru SMURD și banii de la Primăria Cluj-Napoca ne ajută să supraviețuim!”
Reprezentanții SMURD precizează că un mare ajutor a venit din partea campaniei „2% pentru SMURD”, la fel și cel venit din partea Primăriei Cluj-Napoca.
„În luna februarie vrem să începem campania Donează 2%. Să vedem dacă modificările legislative care au apărut ne vor mai permite să mergem în continuare… Din fericire, clujenii ne iubesc și în acest fel am reușit să supraviețuim în ultimii ani, cu ajutorul clujenilor și a Primăriei, în mod special. Vedem ce va fi mai departe”, a precizat dr. Ursu Cristian.
„Este greu, dar încă supraviețuim! Dacă nu ar exista acei bani din 2% pentru SMURD, cred că demult erau ambulanțele pe butuci și nu mai existau intervenții. Să funcționezi cu o ambulanță veche de 11 ani este, uneori, chiar imposibil! Banii din 2% pentru SMURD și banii de la Primăria Cluj-Napoca ne ajută să supraviețuim”, a precizat și inspectorul şef al ISU Cluj.
Durata medie a unei ambulanțe este de maxim șase ani. Toate ambulanțele din cadrul serviciului sunt însă mai vechi de șase ani; o singură mașină provine din anul 2012, primită prin Programul Operațional Regional. Practic, 60% din parcul de tehnică auto pentru intervenții la incendii și descarcerare din cadrul ISU Cluj are norma de casare depăşită. Pe piața românească, prețul unei ambulanţe ajunge la aproximativ 120.000 de euro.