Ministrul Sănătăţii, Florian Bodog, a aprobat Ordinul care prevede modul de administrare, finanţare şi implementare a acţiunilor prioritare pentru tratamentul pacienţilor cu arsuri grave, în cadrul programului de acţiuni prioritare (AP-ARSURI) care asigură fondurile necesare pentru cazurile de mari arşi.
Ordinul a fost aprobat în urma reanalizării proiectului iniţial al ordinului de ministru pus în transparenţă publică în 2016, dar retras în scurt timp, din care Comisia de specialişti a Ministerului Sănătăţii a eliminat o serie de prevederi nespecifice pentru tratamentul marilor arşi şi care nu se puteau aplica.
Conform Ordinului aprobat, acţiunile prioritare (AP-ARSURI) sunt elaborate, derulate şi finanţate de către Ministerul Sănătăţii şi se implementează prin unităţi sanitare care au în structură secţii/compartimente de ARSURI cu expertiză în domeniu.
‘Programul AP-Arsuri asigură acoperirea costurilor tratamentului urgenţelor majore ale pacienţilor cu arsuri grave, care sunt de regulă costisitoare şi nu pot fi acoperite din finanţarea unităţilor sanitare în baza contractelor încheiate cu casele de asigurări. Ordinul prevede reguli clare pentru derularea acestui program, pentru care sunt prevăzute fonduri în cadrul bugetar de anul viitor’, a declarat Florian Bodog, ministrul Sănătăţii.
Pentru perioada 2017-2019, va fi constituit un colectiv de lucru format din specialişti în specialitatea chirurgie plastică, estetică şi microchirurgie reconstructivă (Colectivul de Lucru al AP-ARSURI), a cărui componenţă va fi aprobată prin ordin de ministru, pe baza propunerilor înaintate de către Comisia de chirurgie plastică, estetică şi microchirurgie reconstructivă a Ministerului Sănătăţii. Secretarul de stat care are în coordonare AP-ARSURI şi şeful Serviciului medicină de urgenţă al Ministerului Sănătăţii sunt invitaţi permanenţi ai CL-ARSURI.
La nivelul spitalelor, derularea şi monitorizarea AP-ARSURI se va realiza de către un coordonator local desemnat de managerul unităţii sanitare, care poate fi şeful de secţie sau un alt medic din cadrul structurii care derulează AP-ARSURI.
Finanţarea AP-ARSURI din bugetul Ministerului Sănătăţii se va face lunar, pe baza cererilor fundamentate de coordonatorii locali ai unităţilor sanitare incluse în AP-ARSURI.
Sumele alocate pentru AP-ARSURI sunt cuprinse în bugetele de venituri şi cheltuieli ale direcţiilor de sănătate publică si ale unităţilor sanitare şi se utilizează numai potrivit destinaţiilor stabilite.
Sunt consideraţi pacienţi critici, pacienţii cu arsuri de gradul 2 pe o suprafaţă mai mare de 10%, arsuri la faţă, scalp, mâini, picioare, organe genitale, perineu, articulaţii mari, arsurile de grad 3 indiferent de suprafaţă, arsurile electrice, arsurile chimice, arsurile cu suspiciune de leziuni ale căilor inhalatorii, cele asociate cu traumatisme concomitente, precum şi cele suferite de pacienţi cu risc (bătrâni, diabetici, cardiaci, etc.).
Vă reamintim că, pentru tratarea în condiţii optime a pacienţilor cu mari arsuri, Ministerul Sănătăţii va înfiinţa 4 Centre de Mari Arşi în Bucureşti (2 centre), Timişoara şi Tg. Mureş. În prezent, Ministerul Sănătăţii derulează procedură de selectare a consultantului care va elabora studiile de fezabilitate şi proiectele celor patru centre, care vor fi finanţate în cadrul proiectului derulat cu Banca Mondială.