screening

Cancerul de sân este în prezent o boală vindecabilă, dar în România anului 2017, la fiecare trei ore, o femeie pierde lupta cu această boală. Aceasta este concluzia primei analize socio-economice privind impactul cancerului de sân în România, realizate în mai-septembrie 2017, de Coaliţia pentru Sănătatea Femeii. Datele arată că 7.500 de cazuri noi au fost înregistrate în 2017, echivalentul a 21 de cazuri noi zilnice. Potrivit aceleiași surse, 70% din costurile generate de cancerul de sân sunt costuri societale și doar 30% sunt costuri medicale. În plus, România este una din puținele țări europene care nu au implementat un program național de screening pentru cancerul de sân.

Studiul „Povara cancerului de sân în România. Beneficiile investiţiei într-un program de screening pentru cancerul de sân”, realizat în perioada mai – septembrie 2017, reprezintă primă analiză socio-economică cu privire la impactul pe care cancerul de sân îl are asupra femeilor din România, dar şi asupra sistemului medical şi mediului economic din ţara noastră. De asemenea, studiul analizează care sunt investiţiile necesare şi beneficiile generate de implementarea unui program naţional de screening pentru cancerul de sân.

Costuri totale ale bolii pentru bugetul naţional

Costurile totale generate de cancerul de sân pentru bugetul național la nivelul anului 2017, au fost de peste 1,2 miliarde lei, ceea ce reprezinta 0,16% din PIB, pentru un număr de circa 115.000 paciente care au sau au avut cancer de sân. Pentru a avea un tablou complet al acestei boli, au fost analizate atât costurile medicale – costurile cu serviciile oferite în asistență medicală primară, ambulatoriul de specialitate, spital, costurile de tratament oncologic și costurile cu reconstrucţia mamară – cât și cele societale, generate de concediile medicale, prestațiile sociale pentru handicap, productivitatea pierdută prin incapacitate temporară de muncă, handicap și deces prematur la vârsta activă și costurile adiacente ale aparținătorilor pacientelor. Studiul a evidenţiat faptul că 70% din costurile generate de cancerul de sân sunt costuri societale și doar 30% sunt costuri medicale.

Beneficiile investiţiei într-un program de screening naţional

Investiția anuală directă necesară implementarii unui program național de screening populaţional organizat, cu o rată de participare de 70%, se estimează că va ajunge până la 29 de milioane de Euro pe an, la care se mai adaugă 20% reprezentând costurile de promovare şi management ale programului. Beneficiile implementării unui astfel de program sunt atât de natură financiară, prin eficientizarea cheltuielilor cu fiecare pacient, cât și societală, prin impactul pozitiv social și uman deloc neglijabil.

RECOMANDĂRI ZM:  Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu în legătură cu retragerea de pe piață a medicamentului Trileptal, folosit în tratarea epilepsiei

50% din cazurile noi de cancer de sân din România sunt diagnosticate în stadii avansate de boală (III, IV si necunoscut) și 40% în stadii inițiale de boală(0-II). În urma implementării unui program de screening însă, peste 80% din cazurile noi de cancer de sân ar putea fi descoperite în stadii inițiale de boală (0, I și II).

Un alt beneficiu al unui astfel de program ar fi că mortalitatea cauzată de acest tip de boală ar scădea cu 10% la sfârșitul perioadei analizate, deși numărul de noi cazuri de cancer de sân crește cu peste 50%, datorită diagnosticării lărgite, dar precoce. Astfel, numărul de femei salvate în următorii 10 ani ar fi de aproximativ 10% din numărul de femei nou diagnosticate cu cancer de sân.

În plus, şansele de supraviețuire pentru o femeie cu cancer de sân cresc cu 30%, în cazul în care este implementat un program naţional de screening. Mai mult, costul mediu de tratament oncologic pentru o pacientă cu cancer de sân ar scădea cu 18%, ceea ce ar aduce economii importante la bugetul sănătății.

Apoi, în urma implementării unui program de screening, se câştigă aproximativ 28.300 de ani-viaţă, ceea ce înseamnă contribuţii suplimentare – financiare, sociale şi umane – către societate.

România este una din puținele țări europene care nu au implementat un program național de screening pentru cancerul de sân. Acest studiu fundamentează din punct de vedere socio-economic introducerea unui astfel de program care, dincolo de aspectele financiare, ar reduce semnificativ decalajul României față de țările dezvoltate în ceea ce privește managementul public al cancerului de sân.

Studiul a utilizat date provenind de la instituţiile publice cu responsabilităţi în domeniul sănătăţii, iar estimările realizate acoperă o perioadă de 10 ani, avându-se în vedere intervalul de analiză 2018-2027, anul de bază fiind 2017.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here