Cât de mulțumiți au fost pacienții români de spitalele publice în 2017?

Satisfacția pacienților cu privire la calitatea serviciilor medicale primite este unul dintre indicatorii importanți care arată performanța reală a unui spital. Până la sfârşitul anului
2016, acest indicator era profund viciat în România prin modalitatea sa de colectare. Odată cu introducerea chestionarului electronic, rezultatele se apropie mai mult de realitate. Acest raport analizează cele 122.423 chestionare de satisfacție completate de pacienții români la externare prin SMS şi formular web, în perioada decembrie 2016 – ianuarie 2018, prin intermediul mecanismului de feedback al Ministerului Sănătății.

Peste o cincime (proporția este calculată din numărul total de pacienți care au completat chestionarul de feedback. Pacienții care nu au completat chestionarul nu pot fi luați în calcul, dar dimensiunea eşantionului – 122.423 chestionare – asigură relevanţa statistică a rezultatelor) din pacienţii internaţi sunt nemulţumiţi sau foarte nemulțumiţi de curățenia din spitale.
– 8 pacienţi din 10 sunt mulţumiţi sau foarte mulţumiţi de activitatea şi implicarea medicului care i-a îngrijit.
– Peste o cincime din pacienţii internaţi au fost nevoiţi să își cumpere medicamente sau alte materiale sanitare din banii proprii în perioada internării în spital.
– Unui număr de 4.798 de pacienți li s-au solicitat bani sau atenții de către personalul medical (3,92% din totalul pacienților care au răspuns chestionarului).
– 21% din spitale arată zero interes pentru părerea pacienţilor. În cazul acestora nu a fost completat nici măcar un chestionar de satisfacţie.

TOP SPITALE: TRANSPARENŢĂ
1. Institutul de Bolu Infecţioase Matei Balş Bucureşti 28,2%
2. Spitalul Clinic de Boli Infecţioase Cluj-Napoca 26,8%
3. Spitalul Clinic Colţea Bucureşti 20,4%
4. Spitalul Clinic Victor Babeş Bucureşti 18,9%
5. Institutul de Boli Cardiovasculare „G. I. M. Georgescu” Iaşi 16,6%

Spitalele pentru care părerea pacientului contează. Procentul afişat reprezintă numărul de chestionare completate raportat la numărul estimat de externări. Media naţională: 3%.

- Articolul continua mai jos-

MODELE POZITIVE. UNITĂŢILE SANITARE CU CELE MAI BUNE REZULTATE (Rezultatele prezentate în această secţiune includ doar spitalele care au avut minimum 500 de chestionare completate în perioada măsurată şi au depăşit pragul de relevanţă statistică.)

Observatorul Român de Sănătate a analizat cele 122.423 de chestionare de satisfacţie completate de pacienţii români în perioada decembrie 2016 – ianuarie 2018. Am decis să scoatem în evidenţă unităţile sanitare cu cele mai bune rezultate, evaluate pozitiv de pacienţi din punct de vedere al serviciilor medicale şi al curăţeniei. Este responsabilitatea autorităţilor să analizeze aceste modele pozitive de spitale, să reproducă bunele lor practici și să le generalizeze în sistemul medical.

Atragem atenția asupra faptului că statul român judecă şi recompensează financiar performanța spitalelor publice în special din punct de vedere cantitativ (numărul și complexitatea cazurilor tratate), dar nu și calitativ (satisfacția pacienților sau calitatea vieții după tratamentul în spital).

TOP SPITALE: SERVICII MEDICALE

1. Spitalul Clinic de Obstetrică-Ginecologie „Cuza Vodă” Iaşi 87,82%
2. Spitalul Clinic de Recuperare Cluj-Napoca 86,85%
3. Spitalul Clinic de Obstetrică-Ginecologie „Dr. I. A. Sbârcea” Braşov 86,82%
4. Centrul Clinic de Boli Reumatismale Dr. Ion Stoia Bucureşti 86,8%
5. Spitalul Clinic de Onstetrică-Ginecologie Panait Sîrbu Bucureşti 86,2%
6. Spitalul Clinic de Nefrologie „Dr. Carol Davila” Bucureşti 86,14%
7. Institutul de Boli Cardiovasculare „Prof. Dr. G. I. M. Georgescu” Iaşi 85,95%
8. Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş 85,82%
9. Institutul Regional de Gastroenterologie şi Hepatologie Cluj-Napoca 85,77%
10. Institutul Naţional de Endocrinologie C. I. Parhon Bucureşti 85,71%

Topul unităţilor sanitare în funcţie de procentul de pacienţi mulţumiţi şi foarte mulţumiţi de serviciile medicale oferite de spital (întrebarea nr. 1 din chestionarul de satisfacţie). Media naţională: 79,81%.

- Articolul continua mai jos-

TOP SPITALE: CURĂŢENIE

1. Institutul Inimii „Niculae Stăncioiu” Cluj-Napoca 92,27%
2. Spitalul Clinic de Nefrologie „Dr. Carol Davila” Bucureşti 91,63%
3. Spitalul Clinic de Urgenţe Oftalmologice Bucureşti 91,33%
4. Spitalul Clinic de Recuperare Cluj-Napoca 91,19%
5. Institutul Regional de Oncologie Iaşi 90,61%
6. Institutul Naţional de Endocrinologie C. I. Parhon Bucureşti 89,37%
7. Centrul Clinic de Boli Reumatismale Dr. Ion Stoia Bucureşti 90,03%
8. Spitalul Clinic de Obstetrică-Ginecologie „Dr. I. A. Sbârcea” Braşov 89,29%
9. Institutul Regional de gastroenterologie şi Hepatologie Cluj-Napoca 89,19%
10. Spitalul Clinic Municipal Cluj-Napoca 89,18%

Topul unităţilor sanitare în funcţie de procentul de pacienţi mulţumiţi şi foarte mulţumiţi de curăţenia din spitale (întrebarea nr. 3 din chestionarul de satisfacţie). Media naţională: 78,27%.

AŞA NU. SPITALE PENTRU CARE PĂREREA PACIENTULUI NU CONTEAZĂ

Observatorul Român de Sănătate a realizat topul ruşinii – cele mai mari spitale pentru care părerea şi satisfacţia pacienților nu contează (zero chestionare completate într-un an). Într-o epocă în care toți responsabilii din sistemul medical românesc clamează că pun „pacientul în centrul sistemului”, dezinteresul față de satisfacția pacienților arată în cel mai bun caz neglijență managerială şi, în cel mai rău caz, ipocrizie.

1. Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Craiova
2. Spitalul Clinic de Urgenţă Floreasca Bucureşti
3. Spitalul Judeţean de Urgenţă Târgu-Jiu
4. Spitalul Judeţean de Urgenţă Buzău
5. Spitalul Judeţean Tulcea
6. Spitalul Municipal de Urgenţă Roman
7. Spitalul Clinic CF Nr. 2 Bucureşti
8. Spitalul Municipal Sighetu Marmaţiei
9. Spitalul Clinic de Recuperare Iaşi
10. Spitalul Clinic CF Cluj-Napoca

-Articolul continua mai jos-

Cele mai mari spitale din România cu 0 chestionare completate în perioada decembrie 2016 – ianuarie 2018.

Este îngrijorător de mic numărul de spitale care introduc datele de contact ale pacienţilor în platforma electronică a CNAS pentru ca pacienţii să primească prin SMS chestionarul de satisfacţie. 21% din unităţile sanitare nu au introdus în sistem nici măcar un pacient, iar 82%
au introdus datele de contact pentru mai puţin de 5% dintre pacienţii externați.

Doar 64 de spitale au avut un număr suficient de chestionare completate pentru a obţine rezultate relevante statistic și au fost incluse în topurile pozitive din acest raport. 277 spitale nu au avut suficiente chestionare completate. Din cauza netransparenţei şi lipsei de implicare a managerilor, este imposibilă măsurarea statistic relevantă a satisfacţiei pacienţilor din aceste spitale. Raportul Observatorului Român de Sănătate prezintă și soluțiile care se impun pentru a rezolva sau îmbunătăți situaţia actuală.

Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, 👇 dă-ne un like. 💖

Articole recomandate

Recomandari