Deși până la data de 29 decembrie 2017 în județul Mureș toți medicii de familie au semnat actele adiționale de prelungire a furnizării de servicii de asistență medicală primară pe primul trimestru din anul 2018, problemele sunt departe de a fi rezolvate. Controalele privind modalitatea de prescriere la nivelul cabinetelor medicale ale medicilor de familie continuă, lipsa de cele mai multe ori a scrisorii medicale sau neinițierea tratamentului de către medicul specialist afectează activitatea medicului de familie, dar îl afectează și pe pacient. Despre aceste aspecte și nu numai a oferit mai multe detalii, în cadrul unui interviu, Ec. Rodica Biro, președinte-director general al Casei de Asigurări de Sănătate Mureș.

La nivel național, în momentul în care s-a anunțat încheierea perioadei de semnare a actelor adiționale, peste 88% dintre medicii de familie le-au semnat. Care a fost gradul de semnare a acestor acte la nivelul județului Mureș? Ați întâmpinat probleme, refuzuri din partea medicilor de familie?

La nivelul județului Mureș, deși a existat un punct de vedere prezentat clar de către reprezentanții Patronatului Medicilor de Familie Mureș că nu se vor semna actele adiționale de prelungire a Contractului pe 2018, noi am avut posibilitatea să estimăm care este problema, am comunicat direct cu fiecare medic și de la început am știut că nu vom avea surprize și că medicii de familie din județul Mureș vor semna actul adițional. Noi, Casa de Asigurări de Sănătate, ne-am pregătit cu toate documentele și am stabilit perioada de semnare a prelungirii contractului până în data de 29 decembrie 2017, orele 14.00. Doar medicii care nu se aflau în localitate, în județ, nu au putut să semneze actul adițional. Am încheiat data de 29 decembrie cu 261 de acte adiționale dintr-un total de 292 care trebuiau să fie semnate. Pentru diferență, medicii respectivi au depus la sediul C.A.S. Mureș documentele solicitate de noi și anume un formular de cerere de prelungire a relației contractuale. Suntem un județ care în data de 3 ianuarie 2018 am raportat 100% semnarea actelor adiționale și suntem printre puținele județe din România care au reușit să facă acest lucru. Cred că mesajul pe care l-am transmis, comunicând cu medicii de familie, a fost foarte clar și anume: că din această formă de protest nu aveau de suferit decât pacienții, că pentru nemulțumirile pe care le-au avut ei și pentru dorința de a schimba ceva în condițiile contractuale este nevoie de o altfel de abordare. Negocierile pot fi încă substanțiale pentru că prin actul adițional semnat la data de 29 decembrie s-a prelungit valabilitatea termenilor de contractare din anul 2017 până la 31 martie 2018. În această perioadă, reprezentanții Asociației, Patronatelor, oricăror forme de organizare a medicilor de familie au posibilitatea să negocieze, în continuare, cu Casa Națională și cu Ministerul Sănătății modificarea contractului și a normelor. Mi se pare normal ca acest lucru să aibă loc fără să periclităm asigurarea asistenței medicale primare acordată pacienților.

De asemenea, în comunicatele pe care le-am dat în perioada aceasta am subliniat faptul că din 29 decembrie am avut și un buget alocat pe primul trimestru în concordanță cu prevederile legislative, reprezentând circa 25% din valoarea serviciilor medicale aferente anului 2017. Existența acestui buget a garantat accesul pacienților din Mureș la analize de laborator, de imagistică, în contextul în care în decembrie am avut suplimentări de buget care au redus substanțial listele de așteptare.

Printre nemulțumirile medicilor de familie se regăsesc și imputările de rețete eliberate anumitor categorii de pacienți. Care a fost situația la nivelul județului Mureș?

Nemulțumirile medicilor de familie se referă clar la constatările Curții de Conturi privind prescrierea de medicamente, în condițiile încălcării reglementărilor privind aceste prescrieri, și anume drepturile persoanelor beneficiare de legi speciale, drepturile persoanelor cu venituri doar din pensii până la 700 de lei, medicamente prescrise cu încălcarea protocolului terapeutic etc. Ca urmare, au existat imputări pe prescrierile de medicamente, recuperarea sumelor în anumite cazuri s-a extins chiar și asupra pacientului, ceea ce a creat o stare generală de nemulțumire. Însă niciuna dintre aceste probleme nu este fără soluție. Sunt de părere că este nevoie de o acțiune concertată a tuturor factorilor decizionali pentru a pune la punct și a clarifica cauzele care le-au determinat. Și pot susține că un exemplu elocvent este modificarea în  cursul anului 2017 a hotărârii de guvern care reglementează prescrierea de medicamente compensate cu 90%.

Acum facem controale, suprapuneri și verificări pentru anul 2016-2017, și garantat și de acolo vor fi imputate sume; mai există încălcări de protocoale terapeutice, în verificări pentru aceeași perioadă și categoric și acolo vor fi constatate și imputate sume.

Practic, medicii de familie vor trebui din nou să plătească.

Da, tot medicii de familie vor trebui să plătească momentan, dar există și situații în care imputările au fost făcute medicilor specialiști. De aici s-a născut această nemulțumire pe care o au ei, pentru că în Memorandumul pe care l-au transmis când au organizat primele proteste și-au exprimat punctul de vedere că sunt singurii de la care noi, Casa de Asigurări, am recuperat sume. Într-adevăr, raportat la celelalte categorii de furnizori, de la medicii de familie s-au recuperat sumele cele mai mari.

Prescrierea de rețete fără scrisoare medicală de la medicul specialist este un alt aspect pentru care sunt sancționați.

Prescrierea rețetelor pe baza protocoalelor terapeutice ar trebui să fie inclusă în sistemul informatic și, în momentul în care medicul vrea să prescrie un tratament, să primească de la sistem informația dacă are voie sau nu are voie să prescrie tratamentul respectiv; acest lucru ar fi fost extrem de util pentru ei și i-ar fi salvat de la multe situații pe care acum le constată Curtea de Conturi pentru anii precedenți.

Pe de altă parte, pentru anumite medicamente la care inițierea se face de către medicul specialist, medicul de familie nu poate să elibereze prescripții, dar cea mai mare problemă a lui rămâne pacientul în cabinet, căruia nu poate să-i explice de ce nu primește tratament și cine se face vinovat de asta.

În ce măsură sunt respectate prevederile din legislație privind întocmirea scrisorii medicale de către medicul specialist din ambulator către medicul de familie privind prescrierea de medicamente?

La începutul lunii decembrie (n.red.- decembrie 2017) am avut o întâlnire cu medicii de familie și, ca de fiecare dată când ne întâlnim, medicii de familie și-au exprimat nemulțumirea raportată la medicul din ambulator care nu își încheie propriul act medical. Pe această cale, reprezentanții medicilor de familie solicită Casei de Asigurări să impună  această regulă cu severitate medicilor din ambulatorul de specialitate. Bolnavul, când pleacă de la medicul specialist sau din prezentările la urgențe, la SMURD, ar trebui să plece cu documente foarte clare, scrisoare medicală, concediu medical, dacă este cazul, și neapărat cu prescripție medicală, mai ales acolo unde medicamentele care trebuie prescrise în protocol au cerința să fie inițiate de către medicii specialiști. Am încercat și noi să impunem această condiție, care face parte din obligațiile celor care semnează contractul în ambulatorul de specialitate, este obligație contractuală de a-și finaliza actul medical și de a emite documente pentru pacient. Este reglementată clar această cerință și totuși nu este respectată în realitate. Și sunt foarte multe specialități de la care pacienții pleacă fără asemenea prescripții, fără scrisori medicale.

În această situție pacientul este cel care suferă și de obicei revolta lui se exprimă în cabinetul medicului de familie. Au fost cazuri în care am fost sunată și am ascultat la telefon în cabinetul medicului de familie urlete și amenințări. Am încercat să facem ceva, de exemplu legat de prezentările de la urgență, dar ni s-a spus că este foarte greu ca cei care lucrează acolo, având un număr mare de prezentări la urgență, să mai facă și această parte de procedură. Mi s-a părut puțin deplasat pentru că toată lumea trebuie să înțeleagă că bolnavul trebuie să rămână în sistem și nu se întâmplă acest lucru decât dacă pleacă cu documentele necesare emise. De multe ori el pleacă cu diverse bilețele, parafe de medici rezidenți, ceea ce nu este normal. Cel puțin în ultimii doi ani am încercat să găsim o formulă de remediere a acestei probleme.

Pe zona de ambulator de specialitate cred că nu am făcut noi suficient. În afară de faptul că mereu am trimis adrese în care am reiterat obligațiile medicilor din ambulator, am atenționat managerii de spitale pentru ambulatoriile integrate să informeze corect personalul, nu a existat un demers prin organismul de control pe care îl are Casa de Asigurări de Sănătate strict pentru a verifica acest lucru, însă dacă o să ne permită planul de control tematic și în perioada următoare nu vom mai avea așa de multe atribuții legate de rapoartele Curții de Conturi, atunci probabil că vom face și un control la acești furnizori, care să ne aducă o reală îmbunătățire a activității. Sunt 5 angajați în Compartimentul control, număr insuficient de personal raportat la cei aproximativ 800 de furnizori cu care C.A.S. Mureș se află în relație contractuală și la numărul mare de activități ce necesită a fi controlate.

Din ce specialități sunt cele mai multe reclamații legat de faptul că nu se emite scrisoare medicală, nu se inițiază tratamentul?

Ortopedie, neurologie, cardiologie, oncologie, specialități de care se leagă atât reclamații privind eliberarea scrisorilor medicale, cât și cele referitoare la inițierea tratamentului. Acestea sunt specialitățile unde în primul rând este nevoie de inițierea tratamentului de către medicul specialist.

Medicul de familie ar trebui să aibă o colaborare foarte bună cu ambulatorul de specialitate și aici suntem înt-o altă situație să-i spun alarmantă din punctul de vedere al Casei de Asigurări de Sănătate și anume că oricât de mult ne-am străduit să acoperim necesarul de servicii medicale la nivelul județului, există situații în care un pacient poate să ajungă la consultație de specialitate cu programări care uneori pot fi de trei luni, ceea ce este foarte grav. Deși suntem centru universitar, sunt specialități deficitare la care un pacient nu poate să ajungă în timp util. Pe de altă parte, ne confruntăm cu fonduri insuficiente alocate investigațiilor paraclinice, fapt care determină prelungirea timpului de programare a unui bolnav cronic către un medic specialist care să-l evalueze și să-i dea în continuare tratamentul. Și cum bugetul Casei acoperă cam zece zile dintr-o lună pentru analize medicale, este clar că și aici lista de așteptare pune medicul în situații neplăcute. Sunt câteva aspecte legate de problemele pacienților în accesarea sistemului de servicii medicale.

Au existat și situații în care în urma controalelor la medicii de familie s-a constat că de vină sunt pacienții și li s-au impus restituirea sumelor?

Pe acea speță de acordare a medicamentelor cu compensare de 90%, unde a existat declarația pacientului și medicul a respectat întocmai condițiile prevăzute în actul normativ respectiv, noi a trebuit să ne îndreptăm împotriva pacientului și să recuperăm suma de la el în situția în care s-a dovedit că declarația pe proprie răspundere nu este în concordanță cu informațiile primite de la ANAF. Procedura a fost și este dificilă. Marea majoritate au reacționat foarte prost în sensul că nici nu știau că mai au niște venituri precum venituri fiscale provenite din obligațiuni, dobânzi, încasări de sume absolut aleatorii. Au fost multe asemenea situații, la nivel de sute de cazuri. La unii sumele încasate ce figurau ca venit peste nivelul minim al pensiei era de 3 lei. Dacă pacientul nu a acceptat de bunăvoie să plătească suma respectivă a urmat o instrumentare prin compartimentul juridic de recuperare a sumelor prin instanță.

Recuperarea acestor sume prin instanță a creat un volum de muncă imens și implicarea a două-trei compartimente pentru o durată de cel puțin două săptămâni. Astfel, s-a recuperat în anul 2017, de la pacienți, pentru prescripții medicale, suma de 23.365,33 lei.

Cum arată bugetul alocat pe primul trimestru al anului 2018?

Pe primul trimestru al anului 2018 avem alocate credite de angajament de 196 de milioane de lei, față de un total de 826 de milioane pe anul precedent (23,73%). Din punctul meu de vedere alocarea este bună și ne permite să acoperim medicamente, dispozitive și servicii medicale în condiții normale. Pentru acele categorii de servicii unde sumele alocate nu vor fi suficiente, și mă refer la paraclinic, recuperare, probabil că se vor întocmi liste de așteptare.

Dacă ar fi aplicat principiul ”banul urmează pacientul”, adică pentru pacientul din alt județ tratat în Mureș ar plăti Casa de Asigurări din județul lui de reședință, alocarea bugetară pentru serviciile furnizorilor din județul Mureș ar arăta altfel?

Categoric da. Oricum, numai dacă privim la nivelul spitalelor, fiecare spital are un contract cu C.A.S. care se dovedește a fi insuficient. În ultimii ani, aproape toate unitățile sanitare din județ au avut realizări peste valoarea contractului cu C.A.S. Mureș atât pentru cazurile în regim DRG, cât și pentru bolnavii cronici sau spitalizări de zi, sume care nu au fost acoperite. Cazurile acestea demonstrează că adresabilitatea este mult mai mare decât ceea ce acoperă sistemul. Dacă banul ar urma pacientul spitalele ar putea, cel puțin pe aceste segmente, să își acopere toate cheltuielile și să nu avem mereu eterna poveste ”de aceea nu avem bani de medicamente, de altceva, pentru că finanțarea de la C.A.S. clar nu acoperă nivelul serviciilor acordate”.

Eu cred că nu sunt nici foarte bine structurate spitalele, nici pacientul nu este bine dirijat, nu ar fi rău de spus că dacă problemele pacienților și-ar găsi rezolvarea în asistența medicală primară și ambulatoriu de specialitate, nu am avea o asemenea presiune asupra spitalelor. Este o afirmație pe care chiar pot să o susțin din foarte multe semnale transmise de medicii care fac urgențe la nivelul spitalelor și care văd prezentări la UPU, CPU și camere de gardă, prezentări care nu ar trebui să ajungă acolo. În momentul în care ai bolnavul în față este foarte greu să nu-l internezi pentru că există și o presiune din partea bolnavului și cred că sistemul nostru este suprasolicitat la nivelul spitalelor. Ar trebui altfel gestionată problema pacientului și regimul internărilor în spital.

Potrivit datelor furnizate de C.A.S. Mureș, la nivelul județului Mureș, în urma acțiunilor derulate ca urmare a Deciziei nr. 8/2016 a Curții de Conturi a României s-a imputat furnizorlor contravaloarea unor servicii și prescripții medicale în valoare de 51.504,35 lei, din care 19.679,27 lei s-a stabilit în sarcina furnizorilor de servicii de asistență medicală primară. În plus s-a mai stabilit și suma de 13.141,16 lei pentru prescrierea de medicamente fără respectarea protocoalelor terapeutice, iar asiguraților s-a stabilit suma de 11.952,15 lei. De asemenea, s-a stabilit și în urma acțiunilor de control derulate ca urmare a Deciziei nr. 5/2017 a Camei de Conturi Mureș imputarea furnizorilor de asistență medicală primară dar și a unor asigurați a contravalorii unor servicii și prescripții medicale în valoare de 6.863,02 lei. Iar ca urmare a misiunii de audit a CNAS, efectuată în anul 2016, ca urmare a măsurilor propuse, s-a imputat medicilor de familie pentru prescrierea de medicamente fără respectarea protocoalelor terapeutice, în plus față de suma menționată anterior, suma de 27.807,18 lei.

 

 

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here