Vara nu înseamnă doar vacanţă de odihnă, ci şi prilej de refacere a nivelului optim de vitamine şi minerale din organism, cum este cazul unei vitamine extrem de importantă în economia stării de sănătate a organismului nostru. De aceea deschidem dosarul vitaminelor nu în ordinea lor alfabetică, ci cu vitamina D, vitamina vacanţelor şi a oaselor sănătoase.

Vitamina D, cunoscută și sub numele de vitamina soarelui, poate fi produsă cu uşurinţă în organism prin expunerea precaută la soare, consumată din alimente sau  completată din suplimente.

Asimilarea adecvată  a vitaminei D este importantă pentru reglarea absorbției calciului și a fosforului, cu consecinţe importante în menținerea oaselor și a dinților sănătoși. Mai mult, ea oferă  un efect  de protecţie împotriva mai multor boli și afecțiuni cum ar fi cancerul, diabetul de tip 1 și scleroza multiplă.

Rolul Vitaminei D pe scurt

Menține sănătatea oaselor și a dinților;

Sprijină sănătatea sistemului imunitar, a creierului și a sistemului nervos;

Reglează nivelul insulinei și ajută la gestionarea diabetului;

Sprijină funcția pulmonară și sănătatea cardiovasculară;

Influențează manifestarea genelor implicate în dezvoltarea cancerului.

Ce este, de fapt, vitamina D?

În ciuda numelui său, vitamina D este considerată un pro-hormon și nu este de fapt o vitamină. Acest lucru se datorează faptului că organismul este capabil să producă propria vitamină D prin acțiunea razelor solare asupra pielii, în timp ce vitaminele sunt elemente nutritive care nu pot fi sintetizate de organism și trebuie achiziționate prin dietă sau suplimente.

Cum se formează ea?

Oamenii de ştiinţă au estimat că expunerea uşoară  cu epiderma liberă la soare timp de 5-10 minute, de 2-3 ori pe săptămână, permite organismului să producă suficientă vitamină D. Ea are un timp de înjumătățire de numai două săptămâni, ceea ce înseamnă că depozitele de Vitamina D scad puternic, mai ales în timpul iernii. Studiile recente au sugerat că aproximativ 50% dintre adulți și copiii din întreaga lume prezintă deficiență de vitamina D.

DE ACTUALITATE:   Dosarul vitaminelor. O consecinţă gravă a deficitului de vitamina D : Rahitismul

Vitamina D este produsă atunci când lumina soarelui convertește colesterolul pe piele în calciu (vitamina D3). Vitamina D3 este apoi transformată în calcidiol (25-hidroxivitamina D3) în ficat. Rinichii convertesc apoi calcidiolul în forma activă a vitaminei D, numită calcitriol (1,25-hidroxivitamina D3). Ca atare, statinele și alte medicamente sau suplimente care inhibă sinteza colesterolului, funcția hepatică sau funcția renală pot afecta sinteza vitaminei D.

Să recapitulăm şi să mai aflăm câteva informaţii importante despre vitamina D
  • Principalul rol al vitaminei D este de a sprijini dezvoltarea și menținerea oaselor și dinților.
  • Prin expunere totală la soare o persoană cu piele sănătoasă poate sintetiza până la 20.000 UI de vitamina D3 în 20 de minute.
  • Deficitul de vitamina D este obișnuit, în special la vârstnici, sugari, oameni cu piele închisă la culoare și oameni care trăiesc la latitudini mai mari ori care au puțină expunere la soare.
  • Deficitul de vitamina D a fost observat la până la 80% dintre pacienții cu fractură de șold.
  • 800 UI de vitamina D pe zi reduce riscul de fracturi cu 20% la vârstnici și scade riscul de cădere.
  • Metabolismul vitaminei D poate fi afectat de unele medicamente, inclusiv barbituricele, fenobarbitalul, dilantina, izoniazida și medicamentele cu statine.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here